Комп’ютер на уроках фізкультури
журнал
"Профтехосвіта"
З досвіду роботи
керівника фізичного виховання,
викладача вищої категорії
ДНЗ "Решетилівський
професійний
аграрний
ліцей ім. І.Г.Боровенського"
Гусєва Валерія Леонідовича
Здоров’я – шлях до самопізнання
Відповідно до
статті І Закону України "Про фізичну культуру і спорт" фізична
культура — це «складова частина загальної культури
суспільства, що спрямована на зміцнення здоров'я, розвиток фізичних,
морально-вольових та інтелектуальних здібностей людини з метою гармонійного
формування її особистості».
Здоров'я - одна з найбільших життєвих цінностей людини, це те,
без чого вона не може бути щасливою. Тільки щоденна, кропітка праця над собою,
усвідомлення пріоритету здорового способу життя, збереження і зміцнення здоров'я
допоможе багатьом учням перебороти
лінощі, звільнитися від "гіпнотичних чар" телевізора, позбавитися
залежності від цигарки, чарки, дурманного зілля, відчути радість руху, п'янку свіжість повітря, щастя самопізнання і перемоги над
собою.
У нагороду за це вони отримають добре
здоров'я, можливість реалізувати свої здібності і досягти успіхів у навчанні,
спорті, мистецтві, музиці. І щоб досягти успіхів у цій справі необхідно
привести свій спосіб життя у відповідність із закономірностями свого росту і
розвитку, навчитись правильно використовувати ефективні засоби впливу на
організм, підібрати індивідуальні режими
навчання, тренування і відпочинку, відповідну систему харчування.
У своїй, понад
двадцятирічній, роботі з дітьми я переконався, що свідоме виконання фізичних
вправ, самодисципліна при виконанні цих вправ, дають набагато вагоміші
результати, ніж виконання завдань, як кажуть, «з під палки». Завдання вчителя
фізичної культури переконати учнів в необхідності здорового способу життя, навчити
учнів самостійно виконувати фізичні вправи, контролювати навантаження та стан
свого здоров’я, переконати учня в тому, що тільки він, а не будь-хто інший, є
будівничим свого тіла, розуму, знань, вмінь, особистості.
Комп’ютер як помічник на уроках фізичної культури
Саме для виконання цих завдань я в своїй
роботі використовую комп’ютер. З його допомогою можна переглядати, виконувати і
вивчати:
- методичні фільми загального спрямування;
- навчальні фільми програмового матеріалу;
- пропагандистські відеоролики;
- біомеханічні схеми і рухи при вивченні
складних вправ;
- графіки росту індивідуальних
результатів;
- тести фізичного розвитку учнів;
- функціональні і комплексні тести учнів
і груп в цілому;
- інтернет-ресурси на допомогу учню і
викладачу.
Комп’ютер – це пропагандист
здорового способу життя. Він допомагає робити фотовиставки, фотоальбоми,
публікації і презентації, які висвітлюють спортивне життя ліцею і пропагують
переваги занять фізкультурою і спортом.
На уроках фізичної культури я
використовую комп’ютер як помічника і контро-лера. З його допомогою я проводжу
з учнями функціональні тести, комплексний тест, футбольний тест і за
результатами цих тестів комп’ютер видає індивідуальні завдання для учнів. Також комп’ютер допомагає вести облік росту
результатів і досягнень учнів, їх фізичний стан і функціональні можливості.
Значне місце у вихованні в учнів здорового
способу життя займають різні публікації про спортивне життя ліцею, фотовиставки, фоторепортажі про
спортивні змагання. Переглядаючи спортивні фільми, фотографії, учні, дивлячись
на своїх колег, і самі виявляють бажання займатися спортом, показати свої
спортивні досягнення, позмагатися з різних видів спорту. А саме таку мету я і
ставлю, проводячи дані заходи. І тут комп’ютер також допомагає в роботі.
Допомога мережі інтернет
Ні для кого не є секретом сучасний стан фізичного розвитку
підростаючого покоління, і тому, розвиваючи фізичні здібності, навички і вміння,
учитель фізкультури повинен, як ніхто інший, знати стан серцево-судинної
системи, дихальної системи і загального фізичного розвитку кожного учня, який
приходить до нього на урок. Вирішувати це питання мені допомагають інтернет і
спеціальні програми, складені провідними спеціалістами галузі. Найчастіше в
інтернеті я використовую експрес діагностику, яку можна знайти на сайті http://www.medn.ru/test/. Тут можна швидко і якісно провести тести з
визначення стану серцево-судинної системи (проба Руф’є, проба з присіданнями, проба
з підскоками та ін.), дихальної системи (частота дихання , проба Сєркіна з
оцінки рівня здоров’я), загальні показники здоров’я (найчастіше використовую
Гарвардський степ-тест) та ін. За корисними порадами, фаховим відео і
літературою, сучасними вимогами до організації тренувань дуже часто я звертаюся
до сайту http://miytrener.com/.
Щодо
спеціальних програм, які я широко використовую на уроках фізичної культури і в
позаурочний час, слід відмітити програму «Футбол і здоров’я – 3», автор
Ванджура Володимир Ярославович, керівник фізичного виховання Тернопільського
ВПУ №1, відмінник освіти і науки України; програміст Колісник Богдан
Віталійович. Працюючи з цією програмою, учні не тільки вивчають ази футбольної
майстерності, визначають свій функціональний стан, проводять комплексний та
футбольний тести, а й вивчають заодно анатомію, правила надання першої
долікарської допомоги, привчаються до світу прекрасного. При вивченні такої теми як «Футбол» я також використовую програму Центру
ліцензування ФФУ «Методичні матеріали для вдосконалення професійного рівня
тренерів дитячо-юнацьких команд з метою підготовки юних футболістів».
Фізичні вправи – рушійна сила здоров’я
І все-таки на уроках фізичної культури і в
позаурочний час основне місце по праву належить фізичній вправі, адже тільки
вона здатна зробити з учня сильного, спритного, витривалого робітника,
захисника Вітчизни, людину, яка не зупиниться ні перед якими труднощами. І коли
учень, самостійно виконуючи ту чи іншу вправу, свідомий в своїх діях, то
теоретично-практичні заняття з використанням комп’ютерних технологій, за моїм
твердим переконанням, просто необхідні. Свідомо
займаючись фізичною культурою і спортом, учні багатотисячної армії профтехосвіти неодмінно виростуть справжніми
громадянами України, сильними духом, з чистими і світлими намірами. І в цьому
їм допоможе спорт!
Планую домашні завдання з урахуванням змісту завдань вивчаючої теми навчальної програми,
оптимальних можливостей розвитку фізичних здібностей учнів, статевих і вікових
особливостей. Підбираю домашні завдання для кожної групи. Під час підбору підготовчих
і спеціальних вправ для домашніх завдань дотримуюсь таких вимог:
Позаурочна спортивно-масова робота в ліцеї
є одним з головних ланок фізичного виховання. Будую її на широкій основі
самодіяльності учнів. Це організація й проведення фізкультурно-оздоровчих
заходів, що включаються в режим дня, спортивних змагань, туристичних походів,
заняття в спортивних секціях, гуртках, забезпечення активної діяльності
колективу фізичної культури ліцею.
Учні повинні відчувати вплив фізичного навантаження на
органи і системи свого організму. Розуміння цього неможливе без спеціальних
знань. Ці знання дозволяють учням усвідомлено займатися фізичною культурою. В
ліцеї, окрім фізичної культури, мабуть, немає такого предмету, який міг би так
наочно показати учням особливості і можливості свого організму, навчити методам
гартування, рухової підготовки – навчити принципам ведення здорового способу
життя і підготувати учня до майбутньої професійної діяльності.
Особливості планування
навчально-виховного процесу з фізичної культури на перших курсах в ПТНЗ
журнал "Освітній простір"
Здоров'я та фізична підготовленість молоді - найважливіші складові
здоров'я і фізичного потенціалу всього народу. Державі потрібні здорові,
загартовані і кваліфіковані робітничі кадри. Проблема здоров'я, фізичного
розвитку, фізичної культури вирішується, перш за все і головним чином, у дитячі
та юнацькі роки. У 15-17 років, коли юнак чи дівчина уже свідомо може оцінити
стан свого здоров’я і необхідність його збереження і вдосконалення, викладачу
фізичної культури потрібно встигнути виховати стійку необхідність у самостійних
заняттях фізичною культурою і спортом, бажання і вміння покращувати фізичну
підготовленість, забезпечити фізкультурну грамотність кожного свого вихованця.
З
досвіду роботи, можу з впевненістю сказати, що всі ці завдання вирішуються
краще, коли навчально-виховний процес з фізичної культури спланований правильно
і враховує всі особливості фізичного розвитку і відношення учня до занять
фізкультурою і спортом. В чому ж полягає особливість планування навчально-
виховного процесу саме на першому курсі навчання в ПТНЗ? На перший курс
навчання приходять учні з різних шкіл, з різних районів, а інколи і з інших
областей. В кожній школі, в кожному районі, в кожній області вже склалися
традиції проведення уроків і позаурочних спортивно-оздоровчих заходів. Різна
матеріально-технічна база шкіл, а тому і різні підходи вчителів фізичної
культури до вирішення завдань програмового матеріалу з даного предмету,
призводять до того, що учні на перший курс приходять з різною фізичною
підготовкою. Також слід враховувати і той факт, що сучасна молодь, в даному
випадку випускники шкіл, мають дуже слабкий загальний стан здоров’я, слабку
фізичну підготовленість.
Враховуючи ці та інші фактори фізичного розвитку учнів, що приходять навчатися
на перший курс, плануючи навчально-виховний процес з фізичної культури, я,
передусім, на перший план ставлю процес адаптації учнів до нових фізичних
навантажень. А тому навчання з фізичної культури в новому навчальному році я починаю
з інваріантного модуля «Загальна фізична підготовка». Він включає в себе вправи
для розвитку швидкості, спритності, витривалості, сили, гнучкості, вправи для
розвитку швидкісно-силових якостей. Цей модуль найбільш вдалий для вирішення
завдань адаптації учнів до навантажень. Перші уроки мають
рекреаційно-оздоровчий характер з помірними навантаженнями. До цього спонукає і
нова програма з фізичної культури для учнів ПТНЗ, яка не рекомендує здійснювати
прийом навчальних нормативів в період з 01.09 до 01.10 кожного навчального
року.
Для більш ефективної роботи із залучення учнів до занять фізичною культурою і
спортом особливо в позаурочний час, я створив свій персональний сайт «За
здоровий спосіб життя», де учні можуть використати методичні поради під час
самостійного виконання різноманітних вправ, а колеги, викладачі фізкультури
ПТНЗ, ознайомитися з плануючою документацією. Адреса сайту – valeon.io.ua. То
ж заходьте, знайомтесь, використовуйте. Я за здоровий спосіб життя! А ви?..
Формування
позитивної мотивації учнів до самостійної фізкультурно-оздоровчої діяльності
журнал "Освітній простір"
1. Поняття
про самостійну фізкультурно-оздоровчу діяльність та її види
«Людина, її життя і здоров’я є найвищою соціальною цінністю держави», −
записано в Конституції України.
Складні умови життя сьогодення висувають жорстокі вимоги до біологічних та
соціальних можливостей людини.
Всебічний розвиток фізичних здібностей людей за допомогою організованої
рухової активності (фізичного тренування) допомагає зосередити внутрішні
ресурси організму на досягненні поставленої мети: підвищити працездатність,
зміцнити здоров’я, щоб упродовж короткого робочого дня виконати всі намічені
справи.
Самостійна фізкультурно-оздоровча діяльність – це самостійне виконання
учнем фізичних вправ із метою покращення здоров’я, підвищення працездатності,
загартування і лікування, виховання фізичних та вольових якостей. Це процес, у
якому учень, знаючи кінцеву мету, сам ставить собі завдання, сам підбирає
необхідні засоби і способи дій, сам контролює їх виконання.
Основні
види самостійних занять:
-
ранкова гімнастика;
-
фізкультпауза;
-
домашні завдання з
фізичної культури;
-
біг, загартування та
ін.
Основні засоби самостійних занять:
-
загальнорозвивальні
вправи;
-
гімнастичні вправи
(для м’язів рук та ніг, тулуба та шиї);
-
легкоатлетичні вправи
(ходьба, стрибки, біг);
-
різні вправи
спортивного характеру (плавання, катання на ковзанах, ходьба на лижах).
Відомо, що кожна людина буде самостійно займатися фізкультурно-оздоровчою
діяльністю, коли вона має позитивну мотивацію до фізичної культури, має
внутрішню потребу, яка спонукає її на задоволення своїх помислів.
Однією з умов результативності фізкультурно-оздоровчої діяльності учнів є
доступність фізичних вправ, бо непосильні завдання по складності вправ чи по
інтенсивності прояву швидкості, сили, витривалості, гнучкості викликають в
учнів почуття невпевненості у своїх силах, замкнутість, страх. Такий стан ще
більше сковує рухливість і порушує координацію, ускладнює оволодіння складними
вправами.
Моє завдання - вселяти учням оптимізм, віру у свої можливості, в те, що
шляхом систематичного виконання вправ вони можуть досягнути бажаних результатів
у своєму фізичному розвитку.
З метою вироблення у собі таких якостей, як сила, мужність, сміливість
хлопці виконують дома різні фізичні вправи, а дівчата бачать у заняттях
фізичними вправами засіб формування правильної будови тіла, красивих,
витончених рухів. Учнів потрібно переконувати на їх власному досвіді у
можливість виробити у собі за допомогою спеціальних вправ фізичні та
психологічні якості, які потрібні їм у майбутній професійній діяльності.
Спритна, швидка, сильна людина, яка володіє різними руховими навиками й
уміннями, швидше освоює будь-який новий вид рухової діяльності, ніж людина з
низьким рівнем розвитку рухової функції.
Свідоме ставлення до виконання фізичних вправ – ще один шлях до
результативності занять. Якщо учень побачить, що викладач цінить його
самостійність, творчість, він починає прагнути до розв’язання більш складних
навчально-пізнавальних завдань.
2. Методика навчання учнів умінню займатися самостійно
фізичними вправами
До методів і прийомів, що
сприяють формуванню звички в учнів регулярно займатися фізичними вправами,
відносяться методи переконання – бесіди, інформації, лекції, пояснення і т. ін.
Важливу роль у формуванні звички
до занять фізичними вправами відіграють практичні методи – показ, демонстрація,
інструктаж, консультування, приклад, перевірка знань та умінь, коректування і
стимулювання діяльності учнів (заохочення).
Фізіологічні та психологічні
особливості учнів впливають на
організацію навчального процесу, навчання окремих рухових дій і самостійних
занять.
В професійно-технічних
навчальних закладах навчаються, здебільшого, учні 14-18 років, у яких
продовжується розвиватись кістково-м’язовий апарат. Затвердіння кісток рук,
ніг, хребта ще не закінчилось, тому не можна багато виконувати вправ з
обтяженням. Орієнтуючи хлопців на самостійні заняття з розвитку сили, треба
попереджувати їх про цю небезпеку.
Також в цих учнів ще не
закінчився розвиток нервової регуляції серця, через це великі епізодичні
навантаження можуть привести до негативних наслідків. Моє завдання як викладача
– пояснити учням, до чого може привести перевантаження.
Для дівчат цього віку характерне
збільшення ваги тіла. Зменшується сила, тому їм важче, ніж хлопцям, виконати
такі вправи, як згинання і розгинання рук в упорі лежачи, піднімання ніг у
висі, біг, стрибки та ін. У зв’язку з цим я намагаюся навчити дівчат вибору вправ, дозуванню і при можливості
врахувати індивідуальні особливості кожної учениці.
Велике значення для підвищення
ефективності роботи викладача по навчанню учнів займатися самостійно фізичними
вправами має усвідомлення учнями завдань, які стоять перед ними. Для цього велику увагу приділяю аналізу виконання
учнями вправ. До речі, предметом аналізу є не стільки техніка виконання рухових дій,
скільки те, що все пов’язано з впровадженням вправ у режим дня учня, з умінням
створити умови для занять, знати правила виконання рухових дій.
Успіх діяльності викладача
залежить також від методики аналізу помилок, пошуків їх причини. Практика
показує, що коли викладач тільки сам аналізує виконання учнями вправ,
спостерігається менший ефект, ніж тоді, коли він залучає до аналізу будь-якої
діяльності учнів. Самостійний аналіз сприяє формуванню в учнів здібностей
осмислювати зроблене і допомагає уникнути помилок у майбутньому під час
самостійного виконання вправ.
3. Домашні завдання з фізичної культури. Самоконтроль за
станом свого здоров’я під час виконання фізичних вправ
Домашні завдання – один із видів самостійної фізкультурно-оздоровчої
діяльності учнів.
Мета домашніх завдань:
1. Зміцнення й загартування здоров’я
учнів.
2. Виховання рухових навичок і
вмінь, які необхідні у житті.
3. Розвиток фізичних якостей та
інтересу до занять фізичними вправами.
4. Удосконалення техніки виконання вправ, які вивчались на уроці.
5. Підготовка до вивчення нового матеріалу: повторення вивчених вправ,
виконання підготовчих і спеціальних вправ.
Система завдань додому – це логічне продовження уроків. Домашні завдання повинні активізувати
руховий режим учнів, підвищувати розумову працездатність та привчати їх до
систематичних занять фізичними вправами.
1. Вправи повинні бути
доступними для виконання в домашніх умовах, щоб виховати в учнів
наполегливість, інтерес до занять.
2. Зважати на стан здоров’я,
вікові особливості, фізичний розвиток та фізичну підготовку учнів.
3. Підготовчі та спеціальні
вправи для домашніх завдань повинні сприяти збереженню правильної постави та
розвитку координації рухів учнів.
4. Підбирати такі вправи, які
б допомогли позбутися помилок під час виконання вправ на уроках.
5. Враховувати
емоційні і фізіологічні навантаження на учнів, володіти методикою їх
нормування.
Визначити навантаження важко, бо
вправи і способи виконання їх різні. Одна й та сама вправа, але з різним
дозуванням може по різному впливати на фізіологічні процеси в організмі.
Дозування вправ в учнів залежить від їхнього самопочуття.
Домашні завдання – один із способів
залучення учнів до самостійних занять фізичними вправами.
Аналіз передового педагогічного
досвіду показує, що домашні завдання можуть бути націлені на підготовку до
засвоєння нового матеріалу на наступному уроці, на практичне застосування
одержаних на уроці знань. Але головне завдання їх – формування в учнів уміння
самостійно займатися фізкультурно-оздоровчою діяльністю.
4. Самоконтроль за станом свого здоров’я та фізичним
розвитком.
Самоконтроль – це спостереження
за станом свого здоров’я й фізичного розвитку.
Дані самоконтролю показують
зміни, що відбулися в організмі під впливом занять фізичними вправами. Якщо ж
вони показують покращення здоров’я й тренованості, то обраний шлях самостійних
занять правильний. Погіршення даних сигналізує про неправильну методику занять,
невдалий підбір вправ або перевантаження організму.
Ознаки втоми під час занять фізичними вправами
Ознаки
|
Характер
втоми
|
||
Найбільша
фізіологічна
втома
|
Значна
втома (гостра
перев-тома І ступеня)
|
Різка
перевтома (гостра перевтома ІІ ступеня)
|
|
Забарвлення
шкіри
|
Невелике почервоніння
|
Значне почервоніння
|
Різке почервоніння, побіління, синюшність
|
Пітливість
|
Незначна
|
Значна (вище пояса)
|
Велика (нижче пояса), виступ солей на шкірі
|
Дихання
|
Прискорене (22-26 за хв. на рівнині і 36 – під час підйому вгору)
|
Прискорене (38-45 за хв.), поверхневе
|
Значно прискорене (більше 50-60 за хв.), через рот, яке переходить у
зітхання та неритмічні дихальні рухи
|
Характер
рухів
|
Бадьора ходьба
|
Невпевнені кроки, легке похитування під час ходьби
|
Різке похитування під час ходьби, поява некоординованих рухів
|
Самопочуття
|
Нормальний вигляд
|
Стомлений вигляд обличчя, сутулість, зниження інтересу до навколишнього
середовища
|
Перевтомлений вираз обличчя, виражена сутулість, апатія, скарги на сильну
слабкість і прискорене серцебиття, головний біль, нудота, блювання
|
Міміка
|
Спокійна
|
Напружена
|
Викривлена
|
Увага
|
Чітке і точне виконання вказівок
|
Неточність у виконанні команд (зміна напряму, темпу руху), вправ на увагу
|
Сповільнене, неточне виконання команд
|
Пульс, уд/хв.
|
110-150
|
160-180
|
180-200 і більше
|
5.
Формування мотивації до занять фізичними вправами в
позаурочний час
Пріоритетною формою набуття позитивної
мотивації до занять фізичними вправами, збереження і зміцнення здоров’я учнів є
система фізкультурно-оздоровчих і спортивно-масових заходів у ліцеї:
- система фізкультурно-оздоровчих заходів
в режимі навчального дня у ліцеї:
- система позаурочних виховних
спортивно-масових заходів у ліцеї:
Запорукою успішної роботи в даному
напрямку, на мій погляд, є наявність системності. Це виявляється, перш за все,
в тому, що фізкультурні заходи включені в систему загальноліцейної
навчально-виховної роботи, в якій включені і виховний, і освітній, і
безпосередньо оздоровчий аспекти навчання нормам здорового способу життя.
Для забезпечення належного обсягу рухової
активності кожного учня, крім уроків фізичної культури, в ліцеї передбачений цілий комплекс позаурочних
фізкультурно-оздоровчих і спортивно-масових заходів.
Працюють спортивні гуртки в
позаурочний час, загальноліцейні змагання з видів спорту, спортивні свята, товариські зустрічі з різних видів спорту та
ін. Всі вони
проходять згідно календаря
спортивно-масових і фізкультурно-оздоровчих заходів.
Ось деякі з
них:
Перед початком самостійних занять учні мають
дістати кваліфіковані рекомендації викладача фізкультури щодо дозування
навантаження, дотримання правил безпеки, тощо.
Ось кілька порад учням, які вирішили
розпочати самостійні заняття фізичними вправами:
-Не чекайте
наступного понеділка, починайте тренування (негайно);
-Пообіцяйте
собі винагороду через деякий час;
-Посвятіть
у свої плани друзів і рідних – це допоможе не відступити від своїх намірів;
-Запросіть
когось із друзів тренуватися з вами разом – веселіше, і відступитись від
запланованого буде не так просто;
-На
помітному місці повісьте список тих досягнень, яких ви чекаєте від своєї
програми фізичних тренувань за певний проміжок часу (наприклад, схуднути, стати сильнішим, привабливішим тощо);
-Попросіть
батьків преміювати вас за успішні заняття;
-Не
скасовуйте намічених тренувань. Ніяких поважних причин, крім хвороби або
стихійного лиха бути не може.
Зазвичай більшість учнів мають уявлення
про позитивний вплив фізичних вправ на здоров’я людини, проте не займаються
ними, знаходячи багато «поважних» причин для своєї бездіяльності.
Зміст освіти в області фізичної культури
націлює не тільки на те, щоб випускник професійно-технічного навчального
закладу вийшов у доросле життя з достатньою фізичною підготовленістю, але і щоб
він був дійсно утвореним у фізичній культурі: володів засобами і методами
вдосконалення свого тіла, знав його, володів засобами і методами зміцнення і
збереження здоров’я, підвищення можливостей основних систем організму.
Головне значення під час розвитку
фізичних здібностей учнів набуває навчання навичкам і умінням самостійних
занять, пояснення, роз’яснення, доведення до свідомості учнів, що потрібно
довго і наполегливо працювати, щоб отримати відчутні, видимі результати як по своєму
фізичному розвитку, так і за станом свого здоров’я.
Таким чином, завдяки наявності в
навчальному закладі пріоритетних напрямів, вибраних з найактуальніших
здоров’язберігаючих проблем, на мій погляд, вдається:
-сформувати в учнів ліцею усвідомлену потребу в заняттях фізичними
вправами, в збереженні і зміцненні здоров’я, а також практичному використанні
умінь і навичок, отриманих на уроках і позаурочній фізкультурно-оздоровчій
діяльності;
-забезпечити великий
обсяг учнів регулярними фізкультурними заняттями під час і після уроків;
-реалізувати
особистісно-орієнтований підхід, при якому кожному учню приділяється увага
особисто до нього, створюється атмосфера поваги до позаурочної
фізкультурно-оздоровчої діяльності учнів, робить фізичну культуру улюбленою і
значущою в навчально-виховному процесі
ліцею.
Немає коментарів:
Дописати коментар